RESUMÉ PLÅT18

PLÅT18 bjöd på oväntade resurser och Sydkoreansk krydda

På temat hållbarhet och lekfullhet fick PLÅT18:s deltagare uppleva dimhöljd plåtskog, banbrytande stålforskning, årets mest fantastiska svenska metallfasader, gränslös och befriande arkitektur från Sydkorea liksom smart återbruk av plåtspill.

Det var ett myller av arkitekter som samlades till PLÅT18 den 8 mars i Slagthuset i Malmö. Moderator Elise Grosse, hållbarhetschef på White, inledde direkt med att utmana och uppmuntra till kollektivt tänkande, att utbyta erfarenheter och idéer för att tillsammans kunna bygga ett mer hållbart samhälle.

Det var ett fullspäckat schema som rörde sig mellan nordiska metallfasader, internationell inspiration och forskning kring hållbar arkitektur. Korrosionsprofessor Inger Odnevall Wallinder, KTH, redovisade sin 26 års oberoende forskning angående avrinningar från tak och fasader och konstaterade att alla material korroderar, det är en naturlig utveckling och betyder inte att något är fel. Hon visade också studier som gjorts angående avrinningar från koppar, zink och rostfria tak och fasader och påtalade att det inte finns någon fara med dessa. För att göra en korrekt bedömning menade hon att man måste ta hänsyn till vilken grundnivå av koppar som finns i marken. Hon förklarade också att mängden metall inte berättar något om faran med den och bjöd in deltagarna att framöver kontakta henne vid frågor om så kallade miljöfarliga metaller.

En annan, mer ny forskning, handlade om HYBRIT och presenterades av Gunilla Hyllander, LKAB. HYBRIT är ett gemensamt initiativ från Vattenfall, LKAB och SSAB med syfte att eliminera koldioxidutsläppen i tillverkningsprocessen från malm till stål. Det är alltså det största teknikskiftet i ståltillverkningen på tusen år och ett mycket viktigt bidrag till att Sverige når klimatmålen. Imponerande på så många olika sätt!

Andreas Tjeldflaat, Framlab, inspirerade med sitt smarta och ambitiösa projekt att skapa bostäder åt hemlösa i New York. Han visade prov på vad som kan utvecklas när någon har ett stort socialt engagemang och en beslutsamhet att göra världen till en bättre plats. Med sina 3D-printade hubbar på öde fasader belyste han det magiska i att ta vara på befintliga ytor, material, relationer och utmaningar och se på dem som resurser och möjligheter.

På samma tema redovisade Ahmed Kamal Ali, chef för resursbaserade Design Research Lab på Texas A & M University, hur han och arkitekturstudenterna arbetar med att designa fasader av restprodukt från General Motors biltillverkning, dvs galvaniserade plåtbitar som uppstår vid stämpling av bildelar. Samarbetspartnern John Bradburn, Global Waste Reduction Manager på General Motors deltog också i presentationen via videolänk. Tillsammans uppmanade de till att se över relationerna mellan olika industrier och se värdet i varandras restmaterial. Ahmed betonade att design utifrån befintliga resurser är en viktig framgångsfaktor i arbetet med en mer hållbar byggbransch.

De fem nominerade bidragen PLÅTPRISET 2018 presenterades av respektive arkitekt. De bjöd på en härlig bredd med guldglänsande ägg, trygg skolbyggnad, uttrycksfull teater, mångfacetterat infillbostadshus och kontrastrika stadsradhus.

Vinnare av PLÅTPRISET 2018 blev White arkitekter för Humanistiska teatern i Uppsala. Byggnaden hyllades bland annat för sin utsmyckade fasad som berättar om både innehåll och platsens historia. Fasadens mönster har utformats i samarbete med konstnären Ann Lislegaard, vilket White framhöll som en viktig komponent i det lyckade projektet.

Det presenterades ytterligare två nordiska projekt där metallfasaden briljerar. Danska The Silo som också lyckats med konsten att återbruka och förädla samt Munchs nya museum i Oslo, en intressant specialbyggnad med extrema krav på innemiljön.

Trots en lång dag full av information, inspiration och samtal satte den avslutande akten med sydkoreanske arkitekten och konstnären Moon Hoon, extra spicy krydda på evenemanget. Han fick PLÅT18s deltagare att skratta högt och länge och förundras över vad arkitektur kan vara när krav och tankar om hur det brukar och borde vara elimineras. Moon Hoon bjöd på ”Crazy ladies” med långt hår som fladdrar i vinden, promenerande ankor, fingeravtryck, vulkanutbrott, nedskjutna meteoriter och bläckfiskliknande robotar. Han förklarade att han visserligen kan uppleva det svårt att bli tagen på allvar, men har trots det förverkligat över 50 spektakulära byggnader. En inspirerande gest är att han alltid kompletterar ritningar med en tecknad liten seriestripp eller tecknad film, så att byggnaden får en skapelseberättelse – med tillägget hur den skulle agera om den vore levande och kunde flyga, skjuta laserstrålar eller något i den stilen.

Stort tack till alla deltagare och medverkande för att ni bidrog till ett lyckat PLÅT18.

Ett extra tack till:
Yellon och Lödde plåt för insatserna med Plåtskogen.
Marie Louise Kold för skapandet av plåtrispokalen.
Moderator Elise Grosse.